Khamis, 3 Februari 2011

Tok Janggut( Ketua Kpg Tg Rambai Pertama) Imam Perang Hulu Perak.


Tok Janggut Imam perang melayu terkemuka.



Menurut cerita yang disampaikan oleh mantan ketua Tg Rambai Tn Hj Mohd Noor bin Hj Abd Rahman(87 tahun)…Tok Janggut @ Tn Hj Abd Razak pada satu ketika pernah menjadi imam perang mengutuai tentera fisabilillah dari seluruh negeri perak bagi membantu umat islam di fatani selatan Thailand yang diinaya oleh pemerintahan kerajaan siam.Kemuncak dari peristiwa kebangkitan tentera fisabilillah apabila seorang ulamak terkenal fatani iaitu Hj Awang Sulung bin Hj Abd Kadir telah hilang dan kekhuatiri ditawan oleh tentera siam.




Maka pada satu hari selesai solat jumaat, berkumpullah seluruh sukarelawan fisabilillah dari seluruh pelusuk negeri perak berkumpul di surau lama Kpg Tg Rambai. Antara tokoh ulamak terkenal yang turut bersama ialah Tn Syeikh Osman Jalaluddin dan Tn Syeikh Idris Al Marbawi hadir bersama bagi melancarkan operasi mencari dan menghapuskan musuh islam dan
menyelamatkan Tn Hj Sulung bin Hj Abd Kadir


.


Diceritakan pada perjumpaan keramat itu, Syeikh Osman telah menggenggam segumpal tahi besi dan di jampi pada besi tersebut serta di pintal pintal kedua tapak tangannya bertaburan cincin jatuh yang dinamakan cincin Lahit. Maka semua tentera fisabililah memakai cincin tersebut sebagai symbol semangat perjuangan. Maka Tok Janggut memulakan wirid Kaf 40 bersama beberapa ratus tentera fisabilillah yang terpilih sahaja pergi berjuang kerana tidak mahu terlalu ramai dan akan memberi kesukaran dan mudah di hidu oleh musuh.

Setelah berbulan lamanya pergi berjuang, akhirnya mereka pulang dan ada yang menceritakan detik ngeri pertempuran dengan musuh. Ada yang memberitahu pengalaman bertempur sama seperti menebas pokok tebu kerana terlalu ramai musuh dan dengan pertolongan allah, tentera fisabilillah yang diketuai oleh Tok Janggut telah berjaya menghapuskan segala rintangan. Namun Th Hj Sulung tidak jua ditemui.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

TERLEBIH DAHUL ADMIN INGIN MEMBERI PERINGATAN. SEBARANG PENYEBARAN MAKLUMAT DARI BLOG INI ADALAH DILUAR KAWALAN ADMIN. ADMIN TIDAK AKAN BERT...