Khamis, 10 Februari 2011

Sejarah hang Tuah dan Bangsa Melayu?






Mungkin ada yang berpendapat bahawa perbandingan yang saya buat diantara hikayat hang tuah dengan sejarah melayu adalah tidak rasional. mungkin pada pendapat mereka antara fakta sejarah dan hikayat, menjelaskan fungsi dan peranannya.Ya memang benar seperti yang telah diputuskan oleh sistem akedemi kebangsaan fakta sejarah adalah lebih tepat berbanding cerita hikayat. Persoalan pokok yang perlu kita fikirkan bersama ialah sejauh manakah masyarakat melayu sedar dan mengiktiraf akan fakta sejarah walhal mereka 90% tidak didedahkan dengan kebenaran sejarah melayu dan dibiarkan dengan persepsi serta tanggapan bahawa hang jebat merupakan pembela keatas kematian tuah? sedangkan dalam sejarah melayu terang terang mengatakan hang kasturi merupakan sipembela kepada hang tuah dan tuah bertikam bersama kasturi. Dalam kontek ini pandangan serta persepsi masyarakat selama ini jebat merupakan pembela adalah tidak benar belaka.Namun....pada pandangan saya, isu ini tidak boleh diambil mudah kerana bak pepatah melayu, "tidak tumbuh tidak melata, tidak sungguh maka orang tidak kata". Perlu kepada perincian khusus dan perlu membentuk sebuah pasukan khas yang dipimpin oleh cendiakawan profisional untuk membuat kajian semula seterusnya membuat counter chek sebelum membuat satu solution yang tepat sebagai satu fakta umum.Namun yang pasti golongan pengamal ilmu mistik seperti pengamal perubatan, perawat perubatan mistik, mahaguru silat melayu jangan sekali kali ditinggalkan dalam mengikuti kumpulan penkaji ini.

Dalam hikayah hang tuah, pada penghujung cerita jelas memberitahu akhirnya hang tuah mengambil keputusan menjadi darwis (pertapaan) dan akirnya membawa diri ke hulu perak. Pernahkah kita mengkaji kawasan yang dikatakan tempat tuah menghilangkan diri ini? Kajian awam yang saya buat telah mendapati terdapat perguruan silat di hulu perak yang memasang langkah seni jurus tari yang sama seperti silat hang tuah. Apakah pada suatu masa dahulu hang tuah pernah menurunkan ilmunya kepada penduduk setempat di hulu perak? Pernahkah kita terfikir akan kehebatan tun Saban wakil sultan perak yang mentadbir hulu perak yang telah berjaya menghalang kemasukan tentera siam dari memasuki tanah melayu? Pernahkah kita terfikir lahirnya pahlawan ulung seperti tok janggut di Kpg Tg Rambai gerik yang cukup terkenal dengan ilmu kebatinan melawan musuh semasa di zaman komunis dengan menggunakan wirid wirid tertentu dan kemahsyurannya semasa peristiwa 13 mei yang telah dijemput oleh orang tertentu membantu kaum melayu dalam siri pertempuran berdarah? Perkara perkara asas seperti ini perlu kita ambil kira sebagai bahan rujukan sejarah bangsa.

Dalam sejarah melayu mengatakan asal usul raja raja melayu ini berketurunan iskandar zulkarnain yang telah datang ke bukit siguntang mahameru dan berlakunya wa'dat diantara Sang sapurba( Zulkarnain)dengan demang lebar Daun( Wakil masyarakat melayu tempatan) ini jelas membuktikan sebelum kedatangan islam di tanah melayu, masyarakat melayu pernah ditadbir oleh pemimpin melayu setempat yang menganuti pelbagai fahaman agama ketuhanan seperti menyembah roh, menyembah pokok dan hindu. Kedatangan zulkarnain dalam siri meluaskan risalah islam merupakan satu bukti ampuh menunjukkan peristiwa besar dunia dalam siri penaklukan kuasa oleh zulkarnain di dunia pada satu masa dahulu, tidak ketinggalan tanah melayu merupakan salah satu destinasi zulkarnain dalam usaha menyebarkan syiar islam di muka buumi ini. Maka sejarah telah membuktikan ketaatan bangsa melayu kepada raja dan pemerintahnya dan rekod dunia membuktikan bahawa melayu di tanah melayu merupakan satu satunya bangsa yang menganuti satu agama iaitu agama islam.

Bertitik tolak dari peristiwa inilah telah mengangkat melayu islam sebagai sebuah kerajaan dan mampu membina sebuah empayar dan dapat memperluaskan kuasanya dengan melaka sebagai kota dominan yang pada satu ketika pernah berusaha untuk menakluki negara cina.Kehebatan kesultanan melayu islam melaka dalam paksi empayar melayu pada ketika itu telah menakutkan maharaja cina. Diberitakan hang tuah pernah suatu masa menjadi wakil dan utusan sultan melaka pergi mengadap maharaja cina kerana ingin memperisterikan puteri maharaja cina iaitu hang li po. Ini telah terbukti dengan fakta konkrit menyatakan sultan melaka pernah berkahwin dengan puteri hang li po. Keadaan ini dapat dibuktikan dengan bukti awam kewujudan masyarakat baba dan nyonya di melaka.kehebatan dato laksamana hang tuah dalam misi melamar puteri hang li po ini bukan sekadar omongan biasa.ini dapat kita lihat dalam kehebatan laksama memecah tradisi kerajaan cina yang pada masa itu tidak dibenarkan melihat muka maharaja.Hukuman pancung kepala akan dikenakan kepada sesiapa yang ingkar perintah istana kerajaan cina. dalam kontek ini kita dapat melihat kehebatan serta kepintaran dato laksamana hang tuah dalam membuat satu planning supaya semua deligasi dari empayar melaka dapat melihat wajah maharaja cina. Ini telah terbukti berlaku dimana semua deligasi dapat melihat wajah maharaja cina di dalam majlis jamuan makan ketika mereka makan makanan utama melaka iaitu kangkung.Maharaja cina tidak boleh menyalahi mereka kerana telah berjanji hendak melihat cara orang melaka makan makan mereka.Nah..disini kita dapat membuat kesimpulan bahawa kehebatan dato laksamana bukan semata mata terletak pada keris dan kebatinannya, malah turut melibatkan kepintaran IQ beliau berfikir.

Ada juga beberapa teori yang mengatakan hang tuah berasal dari cina dan berketurunan cina? saya sangat tidak bersetuju dengan pendapat ini kerana pada pandangan saya penulis siri itu telah terpengaruh dengan fakta fakta songsang dalam membuat kajian setempat. ada yang menyertakan bukti tokong besar di negeri cina yang bersempena nama hang tuah dan pelbagai bukti bukti seni bina masjid yang dibina di melaka menyerupai seni bina cina yang kononnya hang tuah itu berbangsa cina. Semua fakta dan bukti yang dinyatakan tersebut sebenarnya merupakan bukti hang tuah pahlawan ulung berbangsa melayu pernah pada satu ketika menjejaki kaki cina dan apabila beliau sampai kesesuatu tempat dan melihat kepada kehebatan dato laksamana hang tuah maka penduduk setempat telah menzahirkan pelbagai monumen atau apa jua bentuk peninggalan supaya nama hang tuah dapat diingati zaman berzaman. Kes ini sebenarnya sama dengan amalan masyarakat kita sekarang yang apabila seseorang tokoh atau pemimpin datang mengunjungi sesuatu tempat maka kita akan mohon pemimpin itu merasmikan contoh banggunan, jalan,kedai dan apa jua. Tidak ketinggalan ada yang memberi nama banggunan itu sempena nama pemimpim itu seperti universiti, kolej, jambatan, jalan dan sebagainya. Maka tidak hairanlah kalau ada masjid hang tuah di cina, jalan hang tuah di cina kerana hang tuah pernah datang ke cina untuk meminang puteri hang li po. Takkan deligasi dari melaka datang sehari atau dua hari? mungkin mereka akan berehat selama beberapa minggu sementara urusan dan protokol istana siap membuat persiapan. atau membaik pulih kapal sebelum berangkat pulang ke melaka.Bersambung....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

TERLEBIH DAHUL ADMIN INGIN MEMBERI PERINGATAN. SEBARANG PENYEBARAN MAKLUMAT DARI BLOG INI ADALAH DILUAR KAWALAN ADMIN. ADMIN TIDAK AKAN BERT...