Ahad, 13 Februari 2011

Hang Tuah Bukan cina




Merujuk kepada hipotesis yang telah ditulis oleh Shahabudeen Jalil dalam satu artikel baru baru ini sedikitpun tidak mengemparkan masyarakat melayu kerana hipotesis yang telah diutarakan terlalu lemah dan langsung tidak releven dengan bukti dan pandangan umum. hipotesis beliau adalah bersifat logik akal dan bersifat khayalan dan fantasi Menurut shahabudeen jalil,Hang tuah sebenar dalam cina ialah Hang Too Ah. Nama Hang Jebat berbunyi Hang Jee Fatt, Hang Lekir pula seperti Hang Lee Ker, manakala Hang Lekiu seperti Hang Lee Kiew. Lucu sekali mendengar nama nama ini.Rasanya kalau keturunan hang ini merupakan panggilan untuk orang cina, mengapa tidak ada keturunan cina di malaysia yang dipanggil gelaran hang? Mengikut kajian yang saya buat hasil kaji selidik dengan sahabat berketurunan cina, istilah hang dalam cina bukan merupakan suatu nama atau marga dan keluarga.selama 13 tahun saya bersekolah di sekolah menengah kebangsaan tiada seorangpun sahabat cina saya yang bernama hang? contoh hang kit siam?, hang guan hing?, hang lion sek? atau hang ja dah? hipotesis bodoh seperti ini sebenarnya tidak layak ditulis kerana kalau ingin menjadi wira penegak keadilan jangan sampai maruah bangsa nak dijual? Selepas kejadian ini ada pulak orang di sebelah utara pulak dakwa hang tuah berasal dari kedah. Ini kerana orang utara dalam loghat kata seharian memang ada istilah hang digunakan. Kalaupun betul hang tuah orang kedah tidak mengapa kerana dia orang melayu. Kenyataan dungu mengatakan hang tuah berbangsa cina langsung tidak diterima akal.


Untuk makluman sipenulis komik fantasi hayalan minda ini, istilah hang merupakan satu kata nama khas yang diberi kepada golongan masyarakat kebanyakan(orang awam) bahasa ini diterjemah dalam bahasa penulisan klasik sebagai ganti diri seseorang individu yang berketurunan melayu yang memiliki kelebihan berbanding masyarakat awam lain seperti panglima, hulubalang dan pahlawan ulung. sama juga bagi kaum jawa yang menggunakan gelaran seperti patih gajah mada, patih kerma wijaya bagi golongan elit, dan sang kertaksa, sang kelembai, sang nila, sang jayanantaka, sang satiaka, sang maniaka, sang saniaka, sang sapurba, sang perta dewa bagi golongan pahlawan. Mengapa beliau tidak mempertikaikan nama nama 'sang' ini sebagai pahlawan cina?? contoh saya reka,seperti sang satiaka jadi sang sea kaw, sang maniaka jadi sang mah akau,sang saniaka jadi sang san ahkau.

Hang dan sang merupakan kata ganti diri nama untuk seseorang individu dikalangan masyarakat umum melayu klasik yang mempunyai kelebihan dan diiktiraf oleh masyarakat melayu dan digunakan dalam gaya bahasa penulisan umum.

Hang juga digunakan kepada orang yang rajin berkebun sebagai hang kebun, orang yang setia sebagai hang setia. Manakala bagi haiwan dipanggil sang kancil, sang tupai, sang buaya, sang burung dan sebagainya. Sang dan hang merupakan kata ganti diri dalam kamus bahasa melayu. Jangan terlalu memikir keatas dan terlupa di bawah yang menyebabkan ludah jatuh ke muka.


Sebab itu saya sarankan kepada sahabudeen jalil supaya mengaji sampai habis sampai terima ijazah dari tok guru? Ini kerana kalau mengaji tidak tamat dan menggunakan ilmu tanpa berguru isim jadinya.Saya sarankan penulis sahabudeen jalil mengambil kursus asas bahasa melayu tahap satu sebelum pergi ke tahp dua, tiga dan sebagainya?. Bagi sesetengah pembaca mungkin akan keliru sekiranya tidak belajar.Satu perkara lagi saya nak beritahu dan bukan nak mengajar, untuk golongan kelas menengah wanita pula dalam gaya penulisan melayu asli, mereka ini di panggil gelaran dang. contohnya dang suria, dang wangi, dang suri dan sebagainya.


Satu perkara lagi tuah di samakan too ah, jebat disamakan jee fat, lekiu disamakan lee kiew nasib tak lee kuan you, lekir disamakan lee ker. Kasturi macam mana????/ mengapa kasturi tak diumpamakan nama cina? sebab nama kasturi panjang tiga suku kata kas tu ri? jadi...tidak jumpa nama yang sesuai dengan kasturi, maka direka pula cerita kasturi seoranglah satu satu keturunan melayu. Bagaimana pula dengan Hang nadim? hang kebun? hang jingga? aduh...kalau nak buat hipotesis biarlah logik sikit. Maaf bukan niat untuk mengata dan mengutuk, tetapi sekadar untuk memberi pandangan mudah dan belum kupas secara terperinci lagi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

TERLEBIH DAHUL ADMIN INGIN MEMBERI PERINGATAN. SEBARANG PENYEBARAN MAKLUMAT DARI BLOG INI ADALAH DILUAR KAWALAN ADMIN. ADMIN TIDAK AKAN BERT...